Selamat Hari Raya Aidilfitri Mohon Maaf Zahir Batin kepada semua pengunjung blog ini...AFWAN MINKUM..

Monday, March 2, 2009

TaLEbaN MuLa MenGgaNas??




ISLAMABAD: Bandar raya Karachi boleh ditawan pejuang Taliban pada bila-bila masa ketika rangkaian pergerakan itu menular dengan pantas di Pakistan dan dilaporkan berkemungkinan bersiap sedia menyerang Karachi yang menjadi pusat industri perkapalan dan kewangan negara itu, menurut laporan yang disediakan oleh Cawangan Khas Jabatan Siasatan Jenayah. Kumpulan pejuang itu, yang sudah pun melancarkan serangan di Islamabad dan Rawalpindi, sudah pun mendirikan kubu di Karachi, menurut laporan.

Ia menyebut, pejuang Taliban mempunyai 'banyak bekalan' senjata dan peluru dan boleh melancarkan serangan, kemungkinan dalam bentuk sama seperti di Mumbai pada 26 November lalu. Polis berkata, Taliban secara bersistematik menyusup masuk ke Karachi dan mendirikan rangkaian di kawasan berbukit di pinggir bandar raya itu, kawasan setinggan dan motel kecil.

Karachi sering berdepan keganasan berunsurkan mazhab dan penduduknya sudah terlalu biasa dengan keganasan dan kematian, tetapi Taliban memberikan ancaman baru dan bahaya besar kepada ibu kota komersial Pakistan itu. Laporan menyebut, agenda pergerakan itu ialah mengambil alih Pakistan dan kini tidak mustahil dikatakan tiada satu pun bahagian di negara itu yang bebas daripada pergerakan berkenaan.

Pengaruh Taliban yang semakin meluas akan menjadi cabaran bukan saja kepada Presiden Asif Ali Zardari, tetapi juga tentera. - Agensi

sumber www.bharian.com.my

No comments: