Selamat Hari Raya Aidilfitri Mohon Maaf Zahir Batin kepada semua pengunjung blog ini...AFWAN MINKUM..

Friday, November 28, 2008

HaRi yAnG sURaM

Lain ceritanya pula pada keesokan harinya, jika semalam aku merasai saat-saat yang indah dan bahagia di bumi suci Qom ini, di mana aku merasakan seperti telah berada di tepian syurga dengan keindahan panoramanya serta sambutan hangat penduduknya dan layanan diberikan oleh pelajar Malaysia, aku merasa sangat teruja dan tenang, tetapi pada hari ini sebaliknya. Semua dakwaan-dakwaan bekas pelajar Malaysia di Qom kepada aku sebelum aku berlepas ke sini, menjadi realiti dan telah kelihatan sedikit dimana pekongnya. Tetapi pada aku itu adalah perkara biasa kerana kita semua manusia biasa pasti ada kekurangan, begitu juga dengan bangsa farsi ini, dan bangsa manapun pasti ada kekurangan, tetapi sesuatu yang tidak dapat dinafikan dan pada aku suatu kelebihan yang sangat penting yang perlu ada pada setiap bangsa untuk menjadi kuat, itu ada di dalam diri setiap rakyat dan penduduk Republik Islam Iran iaitu mempunyai semangat patriotik yang tinggi dan semangat sanggup mengorbankan jiwa demi keberlangsungan Revolusi Islam 1979. Ini merupakan kelebihan bangsa farsi dari yang lain.

Semuanya bermula pada jam 8pagi (‘saat hasht’ dlm bahasa farsi, ilmu baru hehehe) dimana aku telah dikejutkan dari tidur yang sangat lena di atas tilam empuk buatan Iran dengan udara dingin dan nyaman yang bagai nyanyian lagu mendayu yang menambah lentuk. Aku telah disuruh bersiap dan diluar terdapat mosyen (kereta) sedang menunggu aku bersama-sama rakan-rakan seperjuangku dari Malaysia , dua orang dari Madagasqar iaitu Idris dan Yassir dan seorang dari Tajikkistan iaitu Reza. Tanpa mandi dan hanya meletakkan minyak wangi di seluruh baju ku, aku terus menuju ke kereta dan berangkat pergi tanpa mengetahui arah tujuanku dan hanya menyerahkan nasib aku pada Allah. Aku tiba Univerisit Antarabangsa Mustaffa (nama baru yang sebelumnya dikenali sebagai Markaz Jahoni) lalu pemandu teksi itu mengarahkan aku untuk turun dan mengikuti Reza. Reza membawa aku ke dalam dan membawa aku berjumpa dengan pegawai disitu lalu beliau mengatakan mahu menguruskan urusannya di jabatan lain dan aku ditinggalkan disitu begitu sahaja. Aku menunggu hampir 30minit tanpa berbuat apa-apa selepas pegawai itu menyerahkan dua keping kertas kepada kami lalu dia biarkan kami begitu sahaja tanpa mengatakan sesuatu. Aku nak bertanya dalam bahasa Inggeris mereka tidak faham, bahasa arab pun begitu juga jadi aku mengambil keputusan untuk menelefon pelajar Malaysia untuk membantuku iaitu Sayyid Ubaidillah yang belajar di Madrasah Hujjahtiah Qom. Selepas 15minit beliau tiba dan Alhamdulilah beliau banyak membantu kami.


Lalu kami pergi ke Safoye (Bandar di Qom), untuk membuat gambar berukuran passport tetapi Ubaidillah mengatakan beliau harus pergi selepas selesai ambil gambar kerana beliau ada kelas dan sudah terlambat. Semasa proses membuat gambar Ubaidillah kelihatan begitu gelisan dan mundar-mandir. Selepas selesai, dia langsung menelefon rakanya untuk menanyakan mengenai kelas beliau, kelihatan kegembiraan terukir diwajahnya, aku pun menanyakan kenapa beliau tersenyum, lalu dia mengatakan bahawa kelas telah dibatalkan, lalu aku mengatakan itu bermakna Imam Zaman mahu menghantar anda untuk membantu kami sehingga selesai, beliau memberitahu aku bahawa semasa menuju Safoye dan ketika melintasi Haram Fathimah Ma’sumin beliau sempat berdoa untuk membantunya kerana beliau telah lambat menghadiri kelas, ternyata doanya dimakbulkan, lalu kami melaungkan selawat yang maha kuat atas bantuan Fathimah Ma’sumin itu.

Selepas itu kami ke suatu tempat untuk mendapatkan surat kebenaran untuk mengambil darah dan mendapatkan suntikan di hospital. Hampir satu jam setengah kami menunggu disitu hanya demi mendapat 2 keping surat lagi. Menurut Ubaidullah sekarang ini sistem kerajaan di Iran boleh dikatakan bagus jika dibandingkan dengan sebelum ini. Semua perubahan ini berlaku semenjak Ahmadenejad menaiki tahta presiden Iran. Ini semua adalah merupakan matlamatnya iaitu mengubah sistem pengurusan yang lebih baik, menghapuskan rasuah, menghilangkan diskriminasi, menghilangkan jurang perbezaan antara kaya dan miskin serta bergerak seiring dengan matlamat Revolusi 1979 dimana beliau menggelarkan perubahan yang mahu dibawanya itu dengan Revolusi Ketiga.

Kira-kira pukul 11.30pagi kami tiba di Hospital Baqiyatuallah, Qom untuk mengambil sampel darah serta mendapatkan suntikan. Disana mujurlah kami mendapat pemandu teksi dari markaz yang sangat budiman, beliau banyak membantu kami sehingga selesai semua urusan, namanya Jaafar. Beliau sangat suka menyebut nama aku, di dalam kereta beliau selalu menyebut nama aku “Ya Sayyid Shaikh”, aku pon membalas balik dengan “Ya habibi Ya Saiyyidi Ya Jaafar Jonam”, lalu kami sering ketawa bersama, begitu lah selalunya walaupon kami bercakap seperti ayam dan itik dimana aku cakap Inggeris dan beliau cakap farsi, sepatah haram pun tidak aku memahaminya tetapi kami mesra kelihatan seperti sudah lama kenal.
Satu hal yang dapat ku kenal pasti dari sikap orang Iran ini, mereka tidak tahu melayan orang kecuali mereka yang rapat. Sebagai contoh jika di Malaysia pelayan-pelayan kedai akan melayan kita bak Raja dimana mereka akan memujuk kita membeli barangan mereka serta sangat peramah, boleh dikatakan di Malaysia perniaga mencari pelanggan, senario ini tidak berlaku di Iran dan malah sebaliknya, pelayan-pelayan mereka tidak akan melayan kita bak Raja, hatta bak kawan pun kurang. Mereka menetapkan harga dan mereka tidak kisah jika kita mahu beli barang mereka ataupun tidak, bak kata lain di Iran pelanggan mencari perniaga dan sangat kurang mesra. Sebab itu sebelum aku memasuki sesebuah kedai, aku akan melihat terlebih dahulu raut wajah pelayan kedai itu, jika wajahnya lembut serta terdapat sedikit ukiran senyuman di bibirnya aku akan masuk manakala jika raut wajahnya bengis serta bakhil memberi senyuman aku akan tinggalkan dan berkata di dalam hati “bukan rezeki kau”. Orang Iran ini kurang peramah tetapi jika kita sudah mula bersuai-kenal terasa seperti adik-beradik pulak.

Kira-kira jam 12.30tengahari kami semua tiba kembali di asrama dengan keadaan selamat dan agak keletihan. Tetapi aku tetap mengagumi jiwa rakyat Iran yang mempunyai semangat patriotik yang tinggi dan sanggup mengorbankan nyawa demi keberlangsungan Revolusi 1979.


Wassalam


Muhibbin
16 Oktober 2008
Mehmonsara IRI

No comments: