Selamat Hari Raya Aidilfitri Mohon Maaf Zahir Batin kepada semua pengunjung blog ini...AFWAN MINKUM..

Friday, November 28, 2008

KeMunCak KetEnaNgan JiWa


Ini merupakan saat yang amat aku dambakan di dalam lembaran sejarah hidupku, dimana aku bersama teman seperjuangku dari Malaysia Hafizuddin telah merancang hampir 2 hari untuk mengatur jadual kami untuk menziarahi makam yang menjadi simbol kesucian bagi Bandar suci Qom ini iaitu Haram Fathimah Ma’sumin yang menjadi kemegahan dan kebanggaan penduduk di sekitar Qom. Menurut sirah, Fathimah Ma’sumin merupakan salah seorang adik perempuan kepada Imam Ali Reda a.s dan merupakan anak kepada Imam Musa Kazdim bin Jaafar bin Muhammad bin Hussain bin Hassan bin Ali bin Abi Thalib bin Abdul Muthalib dan merupakan cucu kepada Rasuallah S.A.W, beliau merupakan seorang yang taqwa, kuat beribadah, baik, dan macam-macam lagi, pendek kata semua sifat-sifat mahmudah itu terdapat di dalam diri anak keturunan Rasuallah ini yang sangat agung.

Kira-kira pada jam 2petang kami menuju ke rumah Ust. Idrus iaitu salah-seorang ustaz aku dan pelajar Malaysia di Qom. Di sana sambil kami menunggu beliau untuk bersiap, sempat juga aku bermain-main bersama anak beliau yang berketurunan Arab, warganegara Malaysia dan membesar di Iran iaitu Mahdi. Mahdi berusia 6 tahun dan satu kelebihan Mahdi ini adalah beliau sangat peramah, memang sangat-sangat peramah walaupon beliau tidak pandai berbahasa melayu tetapi dia tetap mesra dengan aku. Kira-kira jam 3 petang kami bertiga menaiki teksi menuju ke Haram.

Dari jauh kelihatan kubah emas yang tesergam indah dengan silauan sinar mentari yang terpantul darinya, burung-burung berterbangan mengelilingi kubah seakan-akan mengambil barakah dan turut menziarahi Haram. Hatiku sudah memikirkan bermacam-macam, apa yang harus aku buat? Apa amalan yang harus ku lakukan sejurus memasukinya? Apa doa yang harus ku baca di dalam nanti? Semua persoalan itu tidak ku layan apa yang kini ku mahu adalah memegang pintu masuknya dan menciumnya. Kelihatan di situ mereka sedang membaik pulih serta menaik taraf serta mengindahkan lagi persekitaran Haram, banyak pintu yang ditutup bagi memberi laluan kerja-kerja pembinaan. Sebelum memasuki Haram terlebih dahulu kami membaca ziarah izin, pada waktu itu boleh dikatakan penziarah kurang dan Haram tidak begitu padat, mungkin ini merupakan kesempatan yang saat baik untuk aku mengambil saat-saat indah disisi pusara Fathimah Ma’sumin.

Sejurus kaki kanan ku melangkah memasuki sempadan pintu Haram, aku merasakan sesuatu yang tidak pernah ku alami sebelumnya, dimana ketenangan dan kesegaran telah menyelebungi hatiku, sambil mataku mengamati kehalusan seni ukiran di dinding-dinding Haram. Hatiku berasa nyaman dan aku rasa tidak dapat ku ungkapkan dengan kata-kata perasaan pada ketika itu, ust idrus menganjurkan kami mebaca ziarah Ma’sumin, melakukan solat sunnah ziarah dan bermohon hajat. Selepas menunaikan solat sunnah ziarah, aku pon bermohon dengan penuh pengharapan kepada yang Haq dengan keagungan Muhammad S.A.W dan itrahnya serta disisi pusaranya manusia pilihan, aku yakin dan pasti doa aku itu didengari dan dipertimbangkan oleh Allah. Di kesempatan itu juga aku menyampaikan doa bagi hajat-hajat para saudara dan sahabat-sahabat aku di Malaysia. Aku juga berdoa agar????(eh ini rahsia maaf ye hehehe) selepas itu tiba lah di kemuncaknya dimana aku bertiga memegang pagar pusara (zarith) Fathimah Ma’sumin dan menciumnya sepuas hati. Pada saat itu hati aku sangat sayu dan sedih tetapi yang aneh tiada setitis pon air mata keluar dari celah-celah mata aku. Disitu aku peluk dengan erat pagar pusaranya dan aku cium sepuasnya. Selepas itu kami pergi pula melawat makam-makam para Ayatollah dan Syuhada di sekitar Haram.

Aku juga tidak melepaskan peluang mengambil gambar di sekitar haram, disekitar situ juga terdapat banyak bazar yang menjual variasi barangan. Di dalam Haram juga terdapat paip air untuk diminum, aku juga tidak melepaskan peluang itu, dan meminumnya sepuasnya dengan memberi salam atas Aba Abdillah al-Hussain. Kami semua keluar dari Haram, walaupon berat untuk meninggalkannya tetapi kami terpaksa dan yang pasti aku akan pergi lagi kelak walaupon bersendirian. Buat kali terakhir aku mencium pintu Haram dengan sepuasnya sambil mengucapkan salam atas Fathimah Ma’sumin dan selawat kepadanya.

Kami bertiga pon berjalan sekitar bazar dan sempat membeli buah tangan untuk seseorang yang pada aku sangat istimewa sebagai hadiah atas kunjungan aku ke rumahnya nanti. Lalu kami menuju ke Bolvo Amin rumah yang ketiga jika tidak silap di lorong 4. Beliau telah menunggu kami dipintu pagar rumahnya, kelihatan senyuman hangat terukir di bibir beliau dan dengan ucapan salam beliau menyapa kami dahulu. Walaupon aku tidak pernah berbual dan tidak pernah mendekati beliau sewaktu beliau di Malaysia kerana aku masih kecil, tetapi sifat pribadi beliau yang luar biasa dan telah berjaya mempengaruh ramai orang untuk bergerak dengan khat rahbar itu membuat beliau menjadi idola aku. Pelukan erat telah menambahkan lagi kemanisan silaturahim itu dan kami dijemput masuk ke rumahnya dan perbualan pon bermula. Beliau mempelawa aku pada kelapangan waktu untuk hadir di rumahnya kerana terdapat diskusi ilmiah yang sangat bagus. Aku pasti akan memenuhi pelawaannya itu Cuma kini aku mahu tumpukan dahulu pelajaran bahasa farsi aku di Madrasah Al-Mahdi kemudia bila sudah masak dengan siluk beluk Qom ini pasti aku akan hadir ke sana, Insyallah.

Setelah itu kira-kira jam 8malam kami pulang ke asrama walaupun agak keletihan tetapi apabila di imbas kembali detik-detik indah ketika di Haram semuanya terubati.

Wassalam
muhibbin
18 Oktober 2008
Mehmonsara IRI

No comments: