Selamat Hari Raya Aidilfitri Mohon Maaf Zahir Batin kepada semua pengunjung blog ini...AFWAN MINKUM..

Monday, August 9, 2010

BiLa TuN. MaHathiR bErbiCarA aGaMA!!!


"Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, antara punca umat Islam lemah pada masa ini ialah kerana mereka tidak menjalankan ibadah untuk mencari ilmu pengetahuan terutama dalam bidang sains dan teknologi".



Petikan ini dikutip dari bharian.com.my dalam beritanya yang berjudul "Tun Mahathir saran umat Islam kuasai ilmu sains, teknologi". Ucapan beliau, ada tepat dan benarnya dalam mengungkap punca masalah kelemahan umat Islam sekarang ini. (akhir2 ni banyak cite pasal agama, bagus plak Tun. M ni)


Walaupon di dalam ucapannya terdapat beberapa hal yang perlu di ishkal (dipersoalkan) tapi secara umum saya setuju dengan ucapannya, terutama dengan ayat beliau yang di atas.



Sememangnya, kita salah dalam mengerti dan memahami banyak hal. Kita selalu memisahkan agama dan ilmu teknologi. Kita membatasi agama hanya dengan hal-hal zikir, solat, puasa dan ibadah-ibadah lain. Dan kita menggarisi ilmu-ilmu teknologi (sains, komputer, kedoktoran dll) luar dan terpisah dari agama itu sendiri. Ini merupakan kotak berfikir yang khilaf (salah).


Agama adalah universal dan luas, agama bukan seperti beberapa tafsiran masyarakat yang mengatakan hanya terbatas pada mengurusi hal-hal orang lahir dan orang mati. Tetapi agama adalah berkaitan dengan matematik, fizik, politik, sosial, ketenteraan, ibadah, perniagaan dll.


Agama berkaitan dengan semua keperluan manusia. Apa yang manusia perlukan dan butuhkan, maka itulah agama. Manusia perlukan makanan, agama membahas tentang makanan, manusia perlukan wang, agama membahas tentang perniagaan, manusia juga perlukan pasangan dan keluarga, agama juga berbicara tentang jodoh dan keluarga. Manusia perlukan tahta, agama juga berbicara tentang politik, manusia perlukan difaq (pertahanan), agama juga membahas ilmu ketenteraan dan pertahanan. Agama merangkumi semua segi ilmu yang ada dan apa yang diperlukan manusia. Semuanya ada di bawah satu payung besar bernama agama.


Perlu kita ketahui, agama merupakan sebuah motivater dalam kita mencari ilmu. Ilmu disini bukanlah terbatas kepada ilmu fiqih, aqidah, tafsir dll tapi semua ilmu yang ada dan yang diperlukan.



Kita bayangkan agama itu adalah sebagai seorang raja (virtual) yang mana kita adalah rakyat dan pelindungnya. Dna kita hidup bawah negara raja agama itu tadi. Maka sebagai rakyat, apa saja ilmu yang diperlukan dalam membangun sebuah negara (virtual) yang makmur dan maju, kita wajib memilikinya dan menguasainya. Negara perlukan ilmu pertanian, kita wajib menguasai ilmu pertanian, negara perlukan ilmu politik, kita wajib memiliki ilmu politik, negara perlukan ilmu komputer, kita perlukan ilmu komputer, negara perlukan ketenteraan, kita wajib belajar ilmu ketenteraan dan pertahanan.


Dan semua ilmu itu, tidak mungkin akan dapat dikuasai oleh satu orang, maka ia akan kembali kepada kesukaan seseorang atau potensi yang dia ada dalam satu-satu bidang ilmu. Tetapi semuanya mempunyai tujuan yang satu, yaitu untuk membangun negara dan berkhidmat pada raja (agama).



Nah, ketika ini sampai terjadi, kita akan berjaya membangun sebuah negara yang kuat dan maju, negara yang luas tanpa batasan dan teritori. Kita akan bersatu atas satu titik persatuan yang jitu dan utuh yaitu raja (agama). Tidak kira kita dimana, apa pun bangsa kita, apapun suku, kita semua di dalam satu negara dan taat kepada satu raja.


Dengan itu, demi negara dan raja kita (agama), kuasailah semua ilmu yang ada, ilmu tafsir, ilmu fiqih, ilmu komputer, ilmu sains dan ilmu tekonologi bergantung atas potensi dan minat kita dalam bidang apa, dan kita curahkan ilmu itu demi membangun dan memakmurkan negara dan kita berkhdimat dengan raja yang hakiki.



wasalam



farazdaq fargas



No comments: