Selamat Hari Raya Aidilfitri Mohon Maaf Zahir Batin kepada semua pengunjung blog ini...AFWAN MINKUM..

Tuesday, August 17, 2010

HaCHi PrOF. Di UniVERsiTi SeTiA


ANJING (bukan maki ye tapi nama seekor binatang)!!!, apa yang anda terfikir bila disebut perkataan itu?? Apa sifat pertama yang terlintas bila anda bayangkan anjing??.


Ramai dari kita yang tidak tahu keistimewaan dari wujudnya anjing yang tuhan ciptakan. Kita memandang bahawa anjing adalah seekor binatang najis, jijik dan ganas. Ramai dari kita yang langkah seribu bila terserempak dengannya (teringat plak kisah silam di kejar anjing heheh).


Ada pepatah melayu mengatakan "Bagai melepaskan anjing tersepit", yang pada pandangan saya kurang tepat (kecuali kalau anjing gile). Kerana anjing merupakan binatang yang pandai berterima kasih dan jika ia menyerang itupun dikerana tindak balas akan instintnya sendiri demi pertahankan dirinya bila terasa diancam (selfdefense) dan ini adalah hal yang lumrah berlaku pada semua makhluk.


Cuma ada satu sisi sifat lain yang dilupakan atas wujudnya anjing, yaitu SETIA. Anjing merupakan satu-satunya binatang yang setia akan tuannya. Anjing akan sanggup buat apa saja demi melindungi tuannya dan hanya setia pada satu tuan, tidak ada erti menduakan tuan dalam kamus anjing.


Allah itu maha Bijaksana dan Adil, kerana setiap ciptaannya mempunyai keistimewaan masing-masing. Allah meletakkan sifat setia kepada anjing, untuk menjadi pelajaran atas manusia yang mempunyai akal, menjadi contoh dan tauladan (bukan suruh jadi anjing plak heheh).


Ramai dari kita (manusia) yang pengkhianat tidak kira dalam hal-hal ketuhanan, persahabatan, percintaan atau dalam kehidupan. Kita malah mengkhianati diri kita sendiri. Kita tidak memahami erti kesetian yang sebenar. Malah yang lebih parah, kita binggung kepada siapa yang kita harus setia dan kita sering meletakkan sifat kesetiaan pada tempat dan orang yang salah. Sebab itulah, tidak hairan jika ramai yang kecewa dalam bersetia, kerana kesetiaannya dibalas dengan pengkhianatan. Ini semua dikeranakan kita setia pada mereka yang tidak layak untuk bersetia, dan pada mereka-mereka yang tidak pandai dalam menghargai kesetiaanya seseorang.


Dalam masa yang sama, kita lupakan bahawa ada seseorang yang paling layak dalam kita menunjukkan sifat setia kita kepada-Nya. Kita selalu abaikan-Nya, dan kita malah mengkhianati-Nya dalam tindakan kita sehari-hari. Sedangkan, hanya dialah yang paling pantas dan layak dalam menerima kesetiaan kita. Dialah yang maha Pengasih dan Penyayang.



Filem "Hachi A Dog's Story", adalah sebuah filem yang saya anjurkan untuk ditonton oleh semua orang terutamanya pada mereka-mereka yang tidak memahami erti kesetian dan mahu mengetahui bagaimana kesetiaan yang sebenar. Filem ini sangat bagus untuk ditonton dan pasti tidak akan menghampakan penonton kerana penuh dengan pesan-pesan moral terkait soal kesetiaan (wah promosi lah plak, tapi komisyen xdpt ni heheh).


Filem yang dilakokan oleh Richard Gere, mengisahkan seekor anjing yang dia jumpa ketika mahu pulang ke rumah dari universiti tempat kerjanya sebagai profesor. Anjing yang pada jatuh dari express post itu, dipilihara oleh Paker Wilson (Richard Gere) sehingga besar. Dan menjadi kebiasaan Hachi (anjing) untuk menunggu di depan station kereta api yang dekat dengan rumah Paker bagi menyambut kepulangan tuannya dari tempat kerja dan pualng bersama.

Pada satu hari seperti biasa, Hachi akan menunggu kepulangan Paker di depan station tetapi kali ini lain dari lain, kerana Paker tidak muncul dari station itu. Hachi tidak berganjak dari tempat itu dan menunggu sehingga paker pulang.

Ternyata Paker telah meninggal dunia, dan Hachi tetap setia menunggu tuannya dan berdiri di depan pintu station pintu yang selalu dilalui Paker, sampai akhir hayatnya.


Filem ini sangat menyayat hati setiap yang menonton (tidak kira lah samseng ke mafia ke selagi da hati pasti menangis...gerenti punye hahaha).


So, selamat menonton....


*PERINGATAN: perhatikan kepada siapa yang kita harus setia dan jangan salah orang dalam bersetia , kerana nanti balasannya adalah kekecewaan.



wasalam



farazdaq fargas

2 comments:

Anonymous said...

uu...double meaning nye..haha

blurryhaddad said...

Ya Allah Ya Rabb